Het is een heel verhaal,
dus lees gerust verder.
Het is een heel verhaal,
dus lees gerust verder.
In mijn werk
Voormalig creatief directeur met meer dan een decennium ervaring in marketing, communicatie, digitale marketing, merkactivatie en sportsponsoring voor merken en organisaties als ASICS, Johan Cruyff Foundation, Gorillas, Johan Cruijff Arena, de Efteling, Missie H2, Nationale-Nederlanden, Team Jumbo-Visma, Catawiki, Ziggo Sport, TeamNL, Visma, AGU, NOC*NSF, RacingNews365, Eredivisie, UEFA, Campina, Peugeot, Herbalife, M Line, TIMEX, Cannondale, Randstad, Jupiler, Essent, Jantje Beton, Opel, Menzis, Hartstichting, Aegon en meer.
Contact
Creatieve Denkkracht van Jorik Tilstra
KVK: 89978021
E-mail: hoi@joriktilstra.nl
Telefoon: +31 [6] 448 66 777
De wereld moet veranderen, willen we het leefbaar houden voor onszelf én toekomstige generaties. Ik wil voor mezelf een goed antwoord hebben wanneer mijn kinderen vragen: “maar papa, wist je dan écht niet hoe slecht het was voor de wereld?”.
Mijn interesse gaat vooral uit naar duurzaamheid, maar ook leefbaarheid, sociale thema’s, voeding en sport zitten daar aan vast. Er zijn zo ontzettend veel merken, producten en diensten die meer aandacht van hun (potentiële) doelgroep verdienen. Stuk voor stuk mensen die de wereld redden, of tenminste verbeteren.
Let op, lange lap tekst!
De belangrijkste intrinsieke motivatie om te werken voor wereldverbeteraars ligt bij ons thuis. We maken al jarenlang duurzame(re) keuzes, proberen dingen uit, zoeken naar manieren om steeds een beetje duurzamer te leven. Het belang hiervan voor ons is sinds de geboorte van onze kinderen Roos (2017) en Daan (2019) alleen maar gegroeid.
Zo proberen we op allerlei vlakken keuzes te maken die in balans zijn met al het leven op deze planeet. Dat lukt vaak goed en soms minder, daarom hebben wij het ook altijd over een balans. Het is moeilijk te verwachten van iedereen, of jezelf, om 100% alleen maar de groenste keuzes te maken.
Wij hebben destijds bijvoorbeeld gekozen voor wasbare luiers (Totsbots met Popolini) in combinatie met wasbare doekjes (Billiesbox) voor billen en snoetjes. Voor ons werkte dit geweldig. Eenmaal eraan gewend waren er zoveel voordelen. Je hebt het altijd in huis, het is véél goedkoper, beter voor het milieu, beter voor de billen van je kinderen, nooit een spuitluier en kinderen zijn aanzienlijk sneller zindelijk. Een duurzame keuze was eigenlijk in alle opzichten een betere keuze. De doekjes zijn na al die jaren nog als nieuw.
Daarnaast eten we sinds enkele jaren vegetarisch. Dan gaat er in eerste instantie een wereld voor je dicht. Maar beetje bij beetje ook een hele nieuwe wereld voor je open. Plantaardig eten is bijzonder veelzijdig. En laten we eerlijk zijn, het is in deze tijd erg makkelijk om plantaardig te eten. We eten ook niet teveel, dus porties schelen ook. We gooien daardoor weinig weg. En we eten met vier mensen van een tweepersoons HelloFresh abonnement. En dat kan natuurlijk beter en lokaler (bijvoorbeeld Boerschappen, wat we eerder deden), maar daarin maken we voorlopig de keuze voor gemak. Zo kunnen we kiezen uit wekelijks zo’n 12 vegetarische gerechten, is alles al ingepakt in het juiste zakje en krijg je heerlijk bedachte recepten met gebruiksaanwijzing.
We vervoeren ons sinds het inruilen van twee dieselauto’s met één elektrische auto, aangevuld met een elektrische bakfiets, gewone fietsen, de benenwagen en openbaar vervoer. Dat is soms puzzelen, maar eigenlijk lukt het altijd. Soms een auto lenen van de buren of slimmer plannen. Maar dat voelt al heel aardig. Je kunt je erop instellen en er rekening mee houden.
Boodschappen doen we zoveel mogelijk via Pieter Pot, een grote doos The Good Roll wc-papier en checken we vaak Too Good To Go om eten te redden. Daarnaast ‘gewoon’ naar de Jumbo voor moeilijker verkrijgbare dingen of tussendoor-dingen en steunen we lokale ondernemers zoals Meneer de Bakker en Arjan’s Kaashuis in ons prachtige ’s-Hertogenbosch.
Ons stijlvolle jaren ’30 huis hebben we in de afgelopen jaren meer en meer geïsoleerd en verduurzaamd. Onder meer met zonnepanelen, een zonneboiler, een pelletkachel en LED lampen. Daarnaast hebben we de CV lager gezet, staan kachels boven uit en als je ergens niet bent ook lampen uit. Liever gebruiken we geen energie als het niet nodig is. Kleedjes en truien helpen daarbij ook. Of wanneer je tijdens het koken de oven hebt gebruikt, die open zetten zodat je ook die warmte weer kan gebruiken. Je wordt nogal spitsvondig op een gegeven moment!
Onze hypotheek ben ik nog niet zo blij mee, die staat bij Hypotrust en moet eigenlijk nog over. Andere financiële zaken en verzekeringen gaan wel goed. Al onze verzekeringen lopen via ASR, alle betaalrekeningen bij Triodos en beleggen via DEGIRO in enkel ‘goeie’ aandelen die niet enkel financieel rendement nastreven of die juist onze toekomst mooier of beter maken. Denk aan Renewi, ASR, Hexagon Purus of Oatly.
Kleren dragen we ook. Aangezien we allebei niet per se hoeven mee te draaien met de nieuwste mode, scheelt dat al veel aankopen. Daarnaast kiezen we veel voor tweedehands, sale en zo goed als alles van duurzame merken en stoffen. Wij dragen veel Kuyichi, MUD Jeans, Dedicated, Armed Angels, Organic Basics, Kings of Indigo, Carhartt, Patagonia, etc. Voor de kinderen shoppen we altijd lokaal bij de leukste kinderkledingwinkel van onze stad: Petozzi. Die hebben veel mooie en ook lokale merken met kleding die lang meegaat, zoals: Sproet & Sprout, Bobo Chooses, Repose Amsterdam, Bergstein, Daily Brat, Gray Label, IZIPIZI, Maed for Mini, Main Story, Mingo, Niksnut, Kubikk en veel meer.
En dan vakantie. Één van de moeilijkste dingen. Want we houden enorm veel van de hele wereld en willen het liefst ieder plekje zien. Omdat dit ontzettend waardevol is voor je eigen ontwikkeling, respect en begrip voor andere culturen, voor de natuur en het opent je ogen. We zijn daardoor ook al op heel veel plekken geweest. Om hier toch een balans in te vinden, hebben we een tweedehands vouwwagen gekocht om op kleinschalige (boeren/charme)campings te kamperen. Sowieso omdat het op de camping geweldig is. Er zijn trouwens ook heel veel geweldige plekken te vinden op elektrische rij afstand. We sluiten niet uit dat we de komende jaren vliegen naar een plek van bestemming die zonder vliegtuig moeilijk te bereiken is.
Heel veel kan nog beter en het blijft elke dag een zoektocht waar je goed aan doet. Onze basis instelling is: koop niks wat je niet nodig hebt, verbruik niks dat niet nodig is en heb je toch iets nodig; kijk dan eerst of je het tweedehands kan vinden of kan lenen. En als je iets gekocht of gebruikt heb, laat het repareren als het kapot is of recycle het. De laatste stap is weggooien.
Tips zijn altijd welkom, we houden wel van iets nieuws proberen :-)
Ik zet mijn talent in om de wereld mooier te maken
Ik zet mijn talent in
om de wereld
mooier te maken
Want hoe leg ik het anders uit aan mijn kinderen?